Közélet

Ezért kellett lesöpörni egy három éve kész tervet

Július 11-én hétfőn kerékpáros demonstráció miatt gyülekeztek a bringások a Gárdonyi téren. Az ok prózai: hiába készültek el a tervek két éve a Bartók Béla úti kerékpársávról, azt most egyetlen mozdulattal a kukába dobnák. Megkérdeztük mindkét felet, miként fordulhat elő, hogy a semmiből hoznak egy döntést, amivel az egyik csoport sokkal rosszabbul jár.

Először az I Bike Budapest mozgalom mögött álló Magyar Kerékpárosklubot kerestük meg. Arra voltunk kíváncsiak, szerintük figyelembe veszi-e majd a Főváros a mai tüntetésüket a döntéshozatalnál.

Nagyon reméljük. A Bartók Béla út élhetőbbé tétele fontos az itt lakóknak, dolgozóknak, boltosoknak, erre közlekedőknek, kulturális intézményeknek és vendéglátóhelyeknek. Kész tervek vannak arra, hogyan javítsák a környezetet, a közlekedést, ami elengedhetetlen a környék szebbé, élhetőbbé tételéhez. Az, hogy titokban mondott nemet rá a főváros, azt mutatja, hogy még talán ők sem mernek felvállalni egy ilyen döntést

– mondta Halász Áron, arra a kérdésre pedig, hogy van-e visszaút azt, hogy abszolút, csak meg kell valósítani a kész terveket. Ha a főváros nem lép semmit, akkor nemcsak petícióval indítanak, de további akciókat is terveznek. A komplett fejlesztési tervanyagot is készítő Magyar Kerékpárosklub szerint egyébként eddig csak szavakban fordultak szembe a korábban elfogadott – és haladó szemléletű – városfejlesztési koncepcióval, viszont úgy tűnik, a szavakat most tettek is követik majd.

Halász Áron megnyitja a felvonulást | Fotó: Pál Anna Viktória
Halász Áron megnyitja a felvonulást | Fotó: Pál Anna Viktória

Vitézy Dávid: Ne forduljunk vissza a ’70-es évekbe!

A Közlekedési Múzeum főigazgatója 2013-ban a Budapesti Közlekedési Központ akkori vezérigazgatójaként testközelből vett részt a projekt kialakításában. Tőle megtudtuk, hogy már 2012-ben elkezdtek egy programot, ami a dél-budai peronok akadálymentesítésével foglalkozik – az alacsonypadlós fonódó villamosok esetében ugyanis 26 centiméteres magasság kell, hogy szintben lehessen beszállni (akár babakocsival, akár kerekesszékkel). Ez azzal jár, hogy hosszabb rámpák vezetnek a peronról, ami emiatt sokszor hosszabb és szélesebb is. A Nagykörúton például ez parkolók megszüntetésével és a szűkebb sávok kijelölésével járt.

A szélesítés miatt a Bartók Béla út belső szakaszán nem maradhat meg a két sáv, ami azonban azért nem baj, mert eddig sem volt teljes értékű: rendszeresen rakodtak, pakoltak a szélső sávban, és mivel buszmegállót is kijelöltek ott, így a valós forgalmi kapacitás egy sáv volt. A Móricz Zsigmond körtér és a Szent Gellért tér közötti szakasz megvalósítása azért is fontos,

mert annak mindkét végén számos kapcsolat épült ki az utóbbi években és a Bartók kereskedelmi fellendülésével az amúgy is egyetemi negyedben egyre nagyobb az igény a biciklis infrastruktúrára. 

Éppen ezért a BKK egy kerékpársávot tervezett a Bartók Béla útra, a megmaradt egy sáv pedig teljesen alkalmas lenne a – főleg a Fehérvári út felőli körtéri áthajtás lezárása miatt – csökkent forgalom zavartalan átengedésére.

Egy biztos: egy kerékpáros- és tömegközlekedés-ellenes közlekedéspolitikának a jegyében történik most az, ami. A terveket felülvizsgálták, először azt akarták, hogy maradjon meg az egysávos út, de ne legyen kerékpársáv.

Íme a legújabb opció

Vitézytől megtudtuk, hogy új tervet készítettek, amiben meghagyták a két sávot, ami viszont a kiszélesített peron miatt csak úgy férne el, ha a járdából csípnének le egy darabot, az tehát szűkebb lenne. Most ezt tervezik megvalósítani, és ez ellen nemcsak a Magyar Kerékpárosklub tiltakozik, de egészen egyedülálló együttműködésben a környék boltjai, kocsmái és kávézói is.

Több százan voltak | Fotó: Pál Anna Viktória
Több százan voltak | Fotó: Pál Anna Viktória

A Bartók Béla út közúti forgalmi rendje egyébként direkt módon nem kapcsolódik EU-támogatáshoz vagy nem igényel más külső jogi jóváhagyást, úgyhogy itt lényegében egy kérdés van: sikerül-e a főváros vezetését meggyőzni arról, hogy

nem érdemes a várost visszafordítani a hetvenes évekbe, és autóközpontúan fejleszteni egy utat, kerékpársáv nélkül és szűkített járdával,

ahol az áthaladó emberek többsége ma is tömegközlekedik és biciklizik, ahol épp az elmúlt évek forgalomcsillapításainak eredményeként töredékére csökkent a forgalom, és ahol végre fellendültek a boltok, kiülős helyek, és van élet az utcán.

BKK: Várhatóan a hetekben születik döntés

Nem lenne kerek a történet a Főváros megszólalása nélkül sem. Kérdéseinket Budapest Főváros Önkormányzatának küldtük el, választ pedig a BKK-tól kaptunk. Tőlük megtudtuk, hogy a Bartók Béla úton jelenleg három beruházás folyik egyszerre:

  • a fővárosi önkormányzat megbízásából a Budapesti Közlekedési Központ EU-s források felhasználásával építteti át a villamosmegállókat, melyek így alkalmasak lehetnek az itt közlekedő alacsonypadlós autóbuszok és villamosok együttes fogadására, és biztosítani tudják a teljes akadálymentességet is;
  • a BKV Zrt. saját beruházásban végzi az elhasználódott villamospálya felújítását és a villamos közlekedés energiaellátását nyújtó betápláló vezeték cseréjét a Szabadság híd és a Móricz Zsigmond körtér között;
  • a Főtáv Zrt. pedig a távhővezeték rekonstrukcióját bonyolítja le a Csíky utca és a Szent Gellért tér között.

Mint írták, a jogszabályi előírások miatt villamosmegállókat is szélesítenek az útpálya rovására, amely miatt a Gárdonyi téren és a Szent Gellért téren a Szabadság híd irányában a korábbi keresztmetszet mellett csak további beavatkozásokkal lenne biztosítható a 2×2 forgalmi sáv.

Fotó: Pál Anna Viktória
Fotó: Pál Anna Viktória

Ennek lehetséges megoldása érdekében a szükséges kiviteli tervek készítése végső fázisban vannak, döntés a kialakítandó keresztmetszetről, a forgalomtechnikai megoldásokról – beleértve a kerékpáros közlekedés feltételeinek kialakítását is – ezt követően, a következő hetekben születik döntés.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik