Közélet

Most akkor a gyalogosoké vagy a kerékpárosoké a Clark Ádám téri alagút?

Clark Ádám téri alagút. Fotó: 24.hu / Molnár Dávid
Clark Ádám téri alagút. Fotó: 24.hu / Molnár Dávid
Naponta átgurulok rajta, a festéseknek (illetve azok hiányának) köszönhetően azonban nem tudtam eldönteni, vajon csak a bringások használhatják a villamossínnel párhuzamos alagutat, vagy pont ellenkezőleg: csak megtűrt vendégek a pár méteres szakaszon. Ennek próbáltam utánajárni, és végül a Budapest Közút segített is.

Clark Ádám téri alagút. Fotó: 24.hu / Molnár Dávid

Annak, aki még nem, vagy csak régen járt arra: dél felől úgy néz ki a helyzet, hogy egy osztott gyalog- és kerékpárút tábla van, ami az alagút előtt véget ér, alatta viszont egy zöld jel mutatja, hogy kerékpárút lesz a következő 100 méter. Így néz ki ez a valóságban:

Clark Ádám téri alagút. Fotó: 24.hu / Molnár Dávid
Bár az alagút valóban nem széles, eddig szűkösen, de elfértek benne a gyalogosok és a kerékpárosok is. Fotó: 24.hu / Molnár Dávid

A zöld-sárga tábla zavart meg, és emiatt született a poszt is: bár 11 éve van jogosítványom, és a KRESZ-t is többé-kevésbé ismerem, azt hittem, a jelölés azt mutatja, a következő 100 méter kerékpárút, és a gyalogosoknak a lépcsőn fel kell sétálniuk, majd a másikon oldalon vissza. Így logikus is lenne: a kerékpárosoknak sem kell aggódniuk, hogy elütnek valakit (maximum egymást) és a gyalogosokat sem ijeszti meg egy-egy gyorsabb bringás. De nem: ez ugyanis az európai transzregionális kerékpár útvonalat, azaz az EUROVELO6-ost jelöli.

Clark Ádám téri alagút. Fotó: 24.hu / Molnár Dávid
Lehet izgulni, vajon jön-e szembe valaki a kijáratnál. Fotó: 24.hu / Molnár Dávid

Kérdéseimmel (most akkor ez járda, kerékpárút vagy osztott/osztatlan terület) először a BKK-hoz fordultam, válasz viszont már a Budapest Közúttól érkezett. Tőlük megtudtam,

a Lánchíd budai hídfőjénél található alagútban jelenleg nincs kijelölve kerékpárút, a gyalogosok tehát szabadon közlekedhetnek az alagúton keresztül.

A rakparti sétányon az északi és déli oldalról érkező, a gyalogosokkal közös használatú gyalog- és kerékpárút még az alagút előtt megszűnik, a két szakasz közötti körülbelül 100 méteres útvonalon nincs kijelölt kerékpárút. Ennek oka az, hogy a gyalogos alagút szélessége nem teszi lehetővé osztott gyalog- és kerékpárút kialakítását, egy osztatlan gyalog- és kerékpárút pedig a beláthatatlan ívek miatt balesetveszélyes lenne.

A tervek szerint a Lánchíd felújításakor megtörténik az aluljárót kiszélesítése, ezáltal elfér majd benne egy elválasztott gyalog- és kerékpárút.

Ennek megvalósulásáig a kerékpárosok a KRESZ járdán történő kerékpározásra vonatkozó szabályai szerint (maximum 10 km/óra sebességgel) közlekedhetnek az alagúton keresztül, a gyalogosok biztonságát és elsőbbségét szem előtt tartva.

Clark Ádám téri alagút. Fotó: 24.hu / Molnár Dávid
Így néz ki az alagút előtti rész északról. A lejáró miatt sokszor nehezen észrevehetőek a turisták, ráadásul a járda is elég keskeny ekkora tömegnek. Fotó: 24.hu / Molnár Dávid

Az egyébként elég jó kérdés, hogy vajon mikor újítják fel a Lánchidat: információnk szerint erre jelenleg nincs forrás, így csak akkor kezdődhet a szerkezeti megújítás, ha arra a Kormány fedezetet biztosít. Ha valaki esélyt sem adna annak, hogy az alagútban összekoccanjon valakivel, annak ajánlott a Döbrentei tér -> Ybl Miklós tér -> Lánchíd utca -> Fő utca -> Jégverem alternatív útvonalat választania. Már csak azért is, mert előbb-utóbb úgyis kénytelenek lesznek kitekerni a Bem rakpartra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik