Hétfőn reggel az Uber ellen tiltakozó taxisok blokád alá vették a Bajcsy-Zsilinszky utat. A sofőrök azt szeretnék elérni, hogy Budapesten tiltsák be a közösségi fuvarmegosztó szolgáltatást, és a magyar hatóságok „oldják meg”, hogy az annak használatához szükséges alkalmazást töröljék az Apple, a Google és a Microsoft webáruházából. Vagy valami ilyesmit.
Az Uber az elmúlt években nagyon népszerű lett Budapesten. Nem véletlenül: a cég jóval olcsóbb tarifával dolgozik, mint a nagy taxitársaságok, ráadásul az utasok az alkalmazás segítségével a sofőröket is minősíthetik és az útvonalat is ellenőrizhetik. Az Uber megállíthatatlannak tűnik: idén januárban már 68 ország 310 városában volt elérhető a szolgáltatás, és a legfrissebb hírek szerint hamarosan elindítják saját légitaxi-társaságukat is.
Szeretném a taxamétert megállítani
Nem a magyar taxisok az elsők, akiknek elegük lett a kompetitív árakkal dolgozó versenytársból. Korábban amerikai, dél-koreai, francia, indiai, német, spanyol és thai kollégáik is megpróbálták betiltatni az Ubert – eddig kevés sikerrel. Nagyon úgy fest, hogy a törvényhozók nincsenek felkészülve a megosztásalapú gazdaság kihívásaira (vö. Airbnb, a szerk.), így a szolgáltatás azoknak az országoknak a többségében is vígan üzemel, ahol papíron már betiltották vagy felfüggesztették a működését.
Ráadásul akkora sikerrel, hogy a Business Insider számításai szerint a cég a maga 62 milliárd dolláros piaci kapitalizációjával ma már olyan patinás óriásvállalatoknál is jóval többet ér, mint a Ford, a General Motors, a Time-Warner vagy a Fox. Komoly tőke- és lobbierőt képvisel tehát, de nem ez az egyetlen oka annak, hogy a dühös pesti taxisok aligha tudják majd Vecsésnél megállítani. Még akkor sem, ha – mint a londoni cabbyk – gyűjtést indítanak a közösségi finanszírozó oldalakon, hogy nagymenő ügyvédek segítségével perelhessék a céget.
Mégis mozog
A szakemberek szerint a következő évtizedek két meghatározó trendje a sofőr nélküli járművek megjelenése és a „civil autómegosztás” elterjedése lesz. A városlakók egyre környezettudatosabbá válnak, amivel párhuzamosan egyre kevesebben vásárolnak majd maguknak saját autót. Ez tovább növelheti a fuvarmegosztás népszerűségét – ami nem csak az Uberhez hasonló, piaci alapon működő cégeknek kedvezhet, hanem az olyan, a meglévő autóállomány minél jobb kihasználtságát célzó magánkezdeményezéseknek is, mint amilyen például a régóta népszerű telekocsi-rendszer.
A szakértők többsége egyetért abban, hogy a ma jellemző „egy autó-egy utas” szemléletnek előbb-utóbb változnia kell. Már csak azért is, mert minél kevesebb jármű szaladgál az utakon, annál kevesebb szennyezőanyag kerül a levegőbe, ami a globális klímaváltozás hatásait saját bőrükön tapasztaló városlakók számára is egyre fontosabbá válik. Jó hír a környezetvédőknek – rossz a taxisoknak, hiszen ha valóban így lesz, az tovább zsugoríthatja majd amúgy is egyre szűkösebb piacukat.