Budapest
BUDAPEST, HUNGARY - APRIL 25: Thousands of cyclists rides their bikes during the 'I Bike Budapest' event organized to promote cycling as an environmentally friendly mode of transport in Budapest, Hungary on April 25, 2015. Arpad Kurucz / Anadolu Agency

Kinek lenne jó, ha még többen bringáznának?

Egy amerikai kutatás szerint mindenkinek: a kerekezés elterjedésének nem csak környezeti, hanem – dollárbilliókban mérhető – gazdasági haszna is lehet.
Korábban a témában:

A felmérések szerint világszerte átlagosan a városlakók hat százaléka közlekedik rendszeresen biciklivel. A legtöbben Hollandiában, Dániában, Kínában és Japánban kerekeznek – szerencsére itthon sem olyan rossz a helyzet, a TNS-Hoffmann adatai szerint 2015 második negyedévében a budapestiek nyolc százaléka használta naponta a kerékpárját.

De vajon milyen környezeti és gazdasági hatásai lennének annak, ha hirtelen drámaian megugrana a kerékpározók száma? A UC Davis és az Amerikai Szállítás és Fejlesztéspolitikai Intézet (Institute for Transportation and Development Policy) közös kutatása szerint meglepően pozitívak: globálisan akár 11 százalékkal csökkenthetnénk a széndioxid-kibocsátást és 24 billió dollárt spórolhatnánk meg évente.

A High-Shift Model című jelentés szerint ehhez „csak” az kellene, hogy 2050-re a városokon belüli közlekedés 14 százalékát a kerékpáros és az e-biciklis forgalom tegye ki. Az Egyesült Államokban például viszonylag rövid időn belül hét százalékra kellene ugrania a kerekezők számának – jelenleg az ország leginkább bringabarát városaiban, így Davisben, Boulderben, Eugene-ben, Berkeleyben és Cambridge-ben tekernek ennyien.

A jelentés készítői szerint annak, ha a nagyvárosok infrastrukturális, biztonsági és közlekedéspolitikai eszközökkel ösztönöznék a lakóikat, hogy autó helyett inkább biciklivel közlekedjenek, nemzet-, sőt, világgazdasági mércével mérhető haszna lenne. Mint írják, a városok nagy népességsűrűsége megkönnyítheti a szakemberek számára, hogy jól használható alternatívákat találjanak ki az autós közlekedésre.

Persze, nem minden városból lehet Amszterdamot csinálni, de azon azért érdemes elgondolkozni, hogy az elérhető adatok szerint a világ városlakóinak több mint fele általában nem utazik napi tíz kilométernél többet – márpedig ez a távolság kerékpárral is könnyen teljesíthető.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.