Közélet

Rossz az automata, nem tudok jegyet venni. Felszállhatok a BKV-ra?

Nemrég írtuk meg, hogy nemrég valaki egy közel egymilliós tartozást rendezett a BKK felé. Az összeg 25 bliccelésből és a kapcsolódó költségekből állt össze (80-20 arányban), így a jogossága nem is kétséges - vannak azonban olyan helyzetek, amikor valaki szeretne jegyet venni, de nem sikerül. Mivel velünk is előfordult, hogy bankkártya volt nálunk, az egyetlen közelben található automata viszont kizárólag készpénzt fogadott el, megkérdeztük a Budapesti Közlekedési Központot, vajon mentesülhetünk-e a jegyelővétel alól, ha lefotózzuk a hibát. Automata-érdekességek a hajtás után!

Megszoktuk az automatákat

Budapesten és az agglomerációs településeken jelenleg 350 darab éjjel-nappal működő automata van. Az összes értékesítési pont közül ezek a bevételek felét biztosítják, a vonaljegyek esetében viszont sokkal nagyobb a különbség: tízből nyolc jegyet automatákból vesznek, és csak kettőt a pénztáraknál. De nemcsak a jegyek és a belváros a népszerűek: az elmúlt egy évben 18 millió terméket vásároltak belőlük, összesen 30 milliárd forintért, ráadásul ezeknek a tranzakcióknak a jó része a csomópontokon kívülre esett.

Nincs kifogás

Bennetek is felmerült, hogy mit lehet tenni, ha valami miatt nem működik az egyetlen környéken lévő automata? Esetleg lefotózni a hibát, felszállni a buszra/villamosra, hogy elmenjetek egy másik masináig, majd bemutatni az ellenőrnek, ha esetleg találkoztok vele a járművön? Van egy rossz hírünk. A BKK szerint ugyanis

a budapesti közösségi közlekedésben elővételi rendszer működik, a jegyvásárlási lehetőség hiánya a felszállás helyén nem mentesít a pótdíj megfizetése alól.

Mivel többször okozott már bosszúságot, hogy a folyamatot végigpötyögve a végén szembesültünk azzal, hogy bizonyos címleteket vagy bankkártyát nem fogad el az automata, így megkérdeztük a BKK-t, miért csak a végén jelzi ezt a gép. Kiderült, ez jelenleg csak korlátozott problémát jelent, mivel 100-ból 58 esetben jegyet vesznek belőlük, így nem annyira hosszú a folyamat.

Mindezek ellenére folyamatban lévő fejlesztések közül kiemelendő az, amely már a vásárlás megkezdése előtt tájékoztat arról, hogy az automatán aktuálisan melyik fizetési mód aktív, ennek segítségével a vásárlási folyamat egyszerűsödik, felgyorsul.

– írták.

Így küzdenek a rongálók ellen

Az automatákkal kapcsolatban többször felmerültek panaszok, miszerint csalók eltömítik a pénzkiadó nyílást, majd amikor a vevő csalódottan és értetlenül távozik, a tolvajok kihalásszák a visszajárót. A BKK-tól megtudtuk, hogy tíz beérkezett panaszból nagyjából három-négy ezzel kapcsolatos, emiatt az alábbi lépéseket vezette:

  • A rendőrség felé elindította az elkövető(k) felderítésére irányuló eljárást.
  • Egy olyan szoftvermódosítást alkalmazott a készülékeken, melynek köszönhetően a visszajáró bankjegyek kiadását követően a készülék 60 másodpercet vár arra, hogy elvegyék azt. Amennyiben mindez nem történt meg, akkor a készülék visszahúzza a bankjegyet, ezzel is megakadályozva, hogy az eltömített bankjegy a visszaadó nyíláson keresztül illetéktelenek kezébe kerüljön.
  • A szoftver bevezetésével a visszahúzott bankjegy miatt, valamint a további csalás megelőzése érdekében, az automata inaktívvá teszi a bankjeggyel történő fizetést, melyet a bankjegyelfogadó egység alatt található LED folyamatos, piros színű világítása jelez. A visszahúzott bankjegy eltávolításáig bankkártyával, valamint érmével lehet fizetni, újra bankjeggyel csak azután, ha a szerviz a helyszínre kiérkezik, és eltávolítja a visszahúzott bankjegyet, valamint a tömítésre használt eszközt.
  • Biztonsági kamerákkal is ellátták az automatákat annak érdekében, hogy az elkövetők mielőbb azonosíthatók legyenek, ugyanis a készülékek eltömítése és így a visszajáró pénz illetéktelen megszerzése is bűncselekménynek számít és rendőrségi eljárás kezdeményezését vonja maga után.
  • Van, hogy nemcsak a bankjegyeket, de az érméket kiadó részt is eltömítik. Utóbbi nagyobb problémát okoz, mert ameddig a tettes vagy a szerviz el nem távolítja a tömítésre használt eszközt, addig az automata üzemen kívül helyezi magát. Az ilyen jellegű tömítés is bűncselekménynek számít, a rendőrség felé a BKK megteszi a szükséges lépéseket.

#Budapest #sziget2016

Алёна Ткаченко (@tk_alona) által közzétett fénykép, 2016. Aug 15., 03:04 PDT

Rendben, de mit tehetnek a vásárlók?

Akadnak olyan praktikák is, amivel nemcsak orvosolni, de akár megelőzni is lehet a fenti eseteket. A Központ azt tanácsolja, hogy:

  • a vásárlás megkezdése előtt minden esetben győződjünk meg arról, hogy a bankjegyvisszaadó nyílás nincs-e valamilyen tárggyal eltömítve (a bankjegyvisszaadó nyílás az érme- és jegykiadó kiadó tálcával egy magasságban, attól jobbra található),
  • a fizetést követően első lépésben a visszajáró bankjegyet vegyük el az automatából, majd ezt követően az értékcikket és a visszajáró érméket,
  • ha pedig nem jutunk a visszajáró összeghez, lehetőség szerint még a helyszínen lépjünk kapcsolatba a BKK telefonos ügyfélszolgálatával (a 06 1 3 255 255-ös telefonszámon az 1-es majd 5-ös menüpontokat választva), vagy az automata kijelzőjén található díjmentesen hívható „Segítség” gomb megnyomásával. A BKK minden bejelentést kivizsgál 30 napon belül, és a jogosnak bizonyuló esetekben visszatéríti az utasok számára az automatában maradt összeget.

Kevesen tudják, hogy az automaták csak 4995 Ft-ig tudnak visszaadni, tehát 10 000 Ft-os címlettel csak akkor tudunk fizetni, ha a megvásárolni kívánt termék(ek) értéke 5 005 Ft vagy magasabb összeg.

Az érintéses bankkártya elfogadásával kapcsolatban jelenleg azon dolgoznak, hogy a most elfogadott bankkártyák – MasterCard, Maestro, VISA, VISA Electron, (Mastercard) Paypass, AMEX – mellett a Visa PayWawe típusú kártyával is lehessen fizetni. A tervek szerint az ilyen típusú kártyák elfogadása várhatóan 2016 folyamán valósulhat meg, jelenleg minősítési eljárás folyik.

Ha kíváncsiak vagytok, a közeletekben hol juthattok jegyhez vagy bérlethez, erre nézelődjetek. Fejlécképünk a Budapesti Közlekedési Központ Instagramjáról van.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik